05 december 2007

Alles komt goed

Gisteren hebben Liesbeth en ik ons referaat beëindigd. Vorige week waren we maar tot in de helft geraakt. Net voor we gisteren de draad opnieuw wilden opnemen, kwam er een meisje vragen of ze ons mocht filmen. Doel: materiaal verzamelen voor haar referaat, interlinguale en interculturele verschillen in voordrachten. Allez, nu zullen die Duitsers denken dat Belgen altíjd zulke coole voordrachten doen. :) Tijdens de voordracht zelf hebben we een paar keer een lach opgevangen. Heel fijn, zo wisten we dat iedereen luisterde, en het was niet zo ver-schrik-ke-lijk saai, zoals de meeste referaten hier. Velen vonden het blijkbaar echt tof wat we deden, want na de les kwam er ons zelfs nog een meisje feliciteren, en zeggen dat ze onze stijl super vond. Dat was fijn.

Het tweede gelukje was de vertalingsles. Die docent is echt niet plezant. Hij doet zijn best wel, maar hij heeft zo iets over zich dat ik niet fijn vind. De meesten eigenlijk. Iedereen kruipt zo hard mogelijk vanachter in het lokaal, hopend dat hij niet moet antwoorden het komende anderhalf uur. Nu, vorige week zondag had die mens mij gemaild dat ik tegen maandag 20u mijn vertaling moest doorsturen. Dat was niet tof. Ik moest mijn referat en een groepswerk maken tegen respectievelijk dinsdag en woensdag, dus had ik eigenlijk gepland om die vertaling te laten vallen. Enfin, dan heb ik die braafjes toch gemaakt, en gisteren gaf hij mij de verbeterde versie af. Heel veel fluoroze naar mijn gedacht, maar het meisje naast mij zei dat het er echt supergoed uitzag. Toen de docent met mij de fouten overloop, en als conclusie had dat het een goeie vertaling was, er alleen maar kleine fouten inzaten, wel ja, toen was ik weer blij.

Meer blijdschap gisteravond. We zijn met een groepje naar de Unikino geweest. Een film uit de jaren 30 speelde. Blijkbaar een hit bij de Duitsers. "Feuerzangenbowle" heette hij. Net zoals een glühweinachtig drankje, dat ze natuurlijk ook verkochten. Voor de film 1,50 euro, na de film 1euro. En daarna gaven ze de rest weg. En dan nog zeggen dat blijven plakken niet goed is. :)

Deze ochtend in de vroegte - in een klein stationnetje, 's morgens ... nee, 't was in mijn mailbox. Een bericht. 't Maakte mij ook wel blij.

Als straks ons Valenzvak nog goed gaat (daarover ging dat groepswerk)... euh, dan geef ik een vat. Misschien. Heel misschien. Nee, waarschijnlijk niet. Dan ben ik gewoon vrolijk. Ja, dat is het.

Geen opmerkingen: