06 december 2007

Les

Deze morgen ben ik voor de eerste keer Nederlands gaan geven. Om negen uur de tram in, tegen tien uur de bus uit. Makkelijk gevonden, dat wel, maar het leek al het andere eind van de wereld. Bijna Belgiƫ of zo. Een vrouw van ongeveer dertig opent de deur, een kindje van ongeveer drie loopt mij bijna omver. Heel lief dat kind, en het doet alles wat het niet moet. Oooh, wat hou ik van kindjes :)

Dan hebben we ontdekt hoe hard 'nociones' 'nociones' zijn. Heel hard dus. Af en toe kon ze haar kindje berispen in het Nederlands ("Nie goed!" "Nee!") En "alstublieft" en "dankjewel" was ook al algemeen bekend. Na dit aftastend werk begonnen we vol goede moed aan de les Nederlands. In het Spaans dus. Aan een Braziliaanse die bijgevolg Portugees spreekt. Ik verwar haar als ik Duits spreek, maar als beide talen overlappen, komt dat ook wel goed uit... Dit is lastiger dan ik gedacht had, maar een echte uitdaging. Het is wel fijn.

Geen opmerkingen: