19 september 2007

Reisverslag

Maandag 10/09: Pieter is jarig (het mysterie is opgehelderd, Simon) en wij vertrekken op reis. Vanuit Brussel Zuid vertrekt er een pendelbus naar Brussels South -Charleroi dus. Die bus zit volgestampt met Italianen, en Pieter en ik kunnen niet naast elkaar zitten. Daarom probeer ik te socializen met mijn buur, maar die apprecieert dat niet ten volle. Hij vond het sowieso al niet fijn dat ik die plek opeiste, zijn koffertje had die zetel volgens hem meer nodig. 'k Heb mij dus een uurtje verveeld. Daarna nog een kleine drie uurtjes verveeld in de luchthaven. Noot aan mezelf -en aan anderen: als je je ticket hebt, hoef je echt niet meteen door de security heen te gaan. Buiten wachten is fijner! Het opstijgen zelf was wel spannend, en het kietelde in m'n buik (hihi), aan de rest was niet verschrikkelijk veel. 'k Was blij dat we er waren. Heel schoon weer en zo. Met de huurauto naar Valladolid. Een poepchic hotel, amai. De wc was gesteriliseerd, en dat hadden we geweten. We kwamen maar om 21u aan, maar voor Spanjaarden is dat net etenstijd. Kwam dus goed uit, en we hebben een speciaal stierenmenu gegeten. Ik weet niet wat het allemaal was, maar het viel wel mee ;)

Dinsdag 11/09: Valladolid bezocht. Niet zo'n heeeel fantastische stad, maar je kon er toch een paar uur rustig wandelen. Daarna reden we naar Calendario, daar was ons appartementje. Een typisch bergdorpje, waar iedereen nog iedereen kent en de tijd een beetje is blijven stilstaan. Onze behuizing was een echte meevaller!

Woensdag 12/09 trokken we er meteen deftig op uit: we hebben niet minder dan drie stadjes aangedaan. Aangezien we heel zuidelijk in Castilla y León zaten, konden we ook een stukje Extremadura verkennen. Hervás, Baños de Montemayor en Plasencia hebben we bezocht.

Donderdag 13/09 deden we nog beter: een bergtocht (met de auto). De haarspeldbochten kon je nemen aan een snelheid van de volle 20 km/u, maar het uitzicht was wel om u tegen te zeggen. De dorpjes die we zagen waren vaak ook de moeite waard. Toen we het eerste, San Martin del Castañar, binnenkwamen, zaten op de Plaza Mayor een tiental oude mannetjes voor hun gevel. Je ziet dat wel vaker, maar die waren echt grappig. Daarna zetten we onze tocht voort naar het hoogste punt van onze bergketen, en kwamen uit in La Peña de Francia, waar een paar monniken een klooster gebouwd hadden. Aangezien enkel die mensen en een handvol toeristen die weg moesten gebruiken, was die dan ook niet al te fameus. 'k Heb een paar keer gehoopt dat we niet samen met een andere auto in zo'n bocht zouden zitten. Alles verliep gelukkig wonderwel (want ik kan het navertellen) en we vervolgden onze weg dus. La Alberca was het volgende oord. Veel toeristischer (du-uh...) maar ook gezellig. Daarna reden we door naar Las Batuecas. Niet lachen, maar dat dorp hebben we precies wel gemist... En toen we vier keer voorbij een politiewagen gereden waren (die staan gewoon stil op een kruispunt, en kijken naar de auto's... echt vreemd) hebben we besloten om verder te rijden, naar Miranda del Castañar. Na dat gezien te hebben, had ik der eigenlijk ferm genoeg van en zijn we naar huis gegaan. Nah.

Vrijdag 14/09: even bekomen van al dat autozitten. Alleen Béjar (de dichtstbijzijnde stad) bezocht. Naar mijn mening was die stad stom van vorm (zo een worst, allez, in plaats van een cirkel) en ik ben koppig blijven volharden. Hij is nog steeds stom.

Zaterdag 15/09: Dit moest het hoogtepunt van mijn reis worden: Salamanca. Hier was ik echt naar aan het uitkijken. En die stad was wel super de moeite. Heel mooie gebouwen. Alleen jammer dat we precies vaak niet binnen konden. Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de feria (een foor) die daar aan de gang was.

Zondag 16/09: Beseffen dat Salamanca niet het hoogtepunt van de reis is. 't Werd overtroffen door Ávila. Hele mooie stad, prachtige vestingsmuren. En daar weet ik alweer iets van. Daarna nog doorgereden naar Segovia, minimum even hard de moeite. Een kasteel met veel grappige riddertjes. En een superchic aquaduct. Hiervan zouden jullie foto's moeten zien ;)

Maandag 17/09: Heel de dag thuisgebleven! Allez ja, alleen in Calendario, ons dorpje, gaan wandelen. In Segovia hadden we een gevangenistoren bestegen, en ik had het geweten (nu nog steeds eigenlijk) Amai mijn knieën... Voor de rest het appartement schoongemaakt. Wederom, foto's zijn fantastisch ;)

Dinsdag 18/09: Vertrekdag. Aangezien Pieter en ik cultuurgericht zijn, zijn we speciaal (dit verdient enige aandacht) om 7u opgestaan, om Zamora te kunnen bezoeken. Maar daar was precies minder te zien dan verwacht, dus nog even naar Tordesillas doorgereden. Aangezien daar nóg minder te zien was, gewoon richting vliegveld gegaan. 's Avonds thuisgekomen

Donderdag 20/09: Jozefien typt voor jullie dit verslagje op. Weliswaar zonder foto's, die staan op m'n laptop, en ik heb geen zin om die nu aan te zetten, maar dat komt er wel nog van.

En vanaf nu focus ik mij wel weer op Duitsland, beloofd. Volgende week vrijdag ben ik daar trouwens al... Spannend!

1 opmerking:

Michelle zei

Amai, je hebt precies veel bezocht!
Leuke foto's ook.
Kun jij al die namen van die steden onthouden? Of heb je een spiekpapiertje? Want als ze mij vragen waar zaten jullie of wat hebben jullie bezocht kan ik het nooit zeggen :s