17 augustus 2007

Praktische Leipzigzaken


Eerst en vooral op aanvraag van Xavi
kwijl allemaal mee: 10 tot 18 september ik ga op vakantie! Meer info en meer foto's kun je vinden op http://www.apartamentoslaantiguafonda.com/
Een tip: Spaans verstaan is wel handig.





Nu, op aanvraag van mezelf: Leipzig!
Tina heeft me teruggemaild. Vier maal zelfs. In de eerste mail stond dat ze m'n Untermietvertrag zou opsturen, godzijdank. In de volgende mail stuurde ze me dus dat ding door. In de eerste mail stond ook nog dat ze nu in Cambridge zit, in een vertaalbureau, als vakantiejob. Zalig, nietwaar? Ze zou me ook uitleggen hoe ik dat nu precies moet doen om het geld te storten (dat was dan in de derde mail). Verder hoef ik geen bedlinnen mee te nemen. Haar bed heeft nogal een specifieke maat, en het is moeilijk om het gepaste beddengoed te vinden. Daarom laat ze die daar voor mij. Net zoals handdoeken. Echt super, da's een hele hoop dat ik al niet mee hoef te slepen! En ze beloofde ook nog eens te schrijven om uit te leggen hoe het nu precies zit met dat Vorlesungsverzeichnis (mail vier).

O ja, een handige tip van haar:
Frage am besten mal bei der Bank nach, wie lange eine Überweisung nach
Deutschland dauert, das kann nämlich ganz schön viel Zeit in Anspruch
nehmen. Gegebenenfalls würde es sich empfehlen, das Geld schon am Ende
des Vormonats wegzuschicken, damit es pünktlich da ist.

En dan nog een beetje info over das Vorlesungsverzeichnis:
Waar moet je beginnen zoeken?
Vorlesungsverzeichnis > nicht modularisierte Studiengänge > Philologische Fakultät usw.

Wahlpflichtfach bedeutet, dass man aus mehreren Veranstaltungen wählen
kann, aber EINE davon nehmen MUSS. Für dich ist das also egal...

SQ bedeutet Schlüsselqualifikation, das sind zusätzliche
Lehrveranstaltungen, die die Bachelorstudenten belegen müssen. Ich weiß
nicht, ob du daran teilnehmen kannst/darfst oder ob es überhaupt
sinnvoll ist.

Übersetzungskurs Spanisch-Deutsch oder Deutsch-Spanisch zu besuchen.

Möglicherweise sind dann aber die Kurse aus dem 3. Jahr zu schwierig,
also schau lieber mal nach den Kursen aus dem 1. oder 2. Jahr. Frag also
am besten mal Frau Emsel (emsel@rz.uni-leipzig.de), welcher Kurs für
dich am besten ist.
Und außerdem empfiehlt es sich natürlich, Kurse am Institut für
Germanistik und am Herder-Institut (für DaF, Deutsch als Fremdsprache)
zu besuchen, aber da kenne ich mich nicht aus!



Heel wat wijzer verlaat ik jullie weer. Binnen een uurtje moet ik in McBride staan voor m'n rondleiding. 'k Ga in de blaasafdeling staan... Dat wordt spannend. Misschien.

Greetings!
Jee x

Geen opmerkingen: