09 augustus 2007

Universität Leipzig stuurt brieven

Ik zou jullie kunnen vertellen over het feit dat ik gisteren een witte lok in m'n haar had, en dat er nu nog steeds - ondanks mijn bezoek aan de douche- olijfgroene verf aan mn' rechterelleboog hangt. Maar feitelijk doet dit niet hard ter zake, want deze blog staat nog steeds in het teken van mijn uitwisseling. Bij deze wat meer nieuws over het Leipzigse.

In de loop van vorige week kreeg ik post van m'n toekomstige universiteit. Normaalgezien haat ik het als iemand mijn enveloppes beroert, maar deze keer mocht m'n moedertje de brief rustig bekijken. Ik was toch vrij zeker dat ze hem niet voor 100% zou begrijpen. En ja hoor. Welgeteld 47 seconden later stond ze bovenaan de trap - daar stond ik namelijk ook- om te vragen op welke datum ik nu terug ben van mijn reis naar Spanje. Het antwoord 18 september beviel haar niet fantastisch goed, want op die brief is de datum 17.09.2007 in het vet gedrukt. O nee, spanning alom, ik mis het begin van mijn schooljaar. Of ook niet, want op deze datum is de Immatrikulation für die Teilnehmer des Sprach- und Orientierungskurses. Je weet wel, zo voor die mensen zoals mijn moedertje, die de brief niet echt goed verstaan en een opfrissing van hun Duits nodig hebben. Ik heb haar dan maar snel gekalmeerd - Valium werkt altijd - en zelf de brief ter hand genomen. Er stonden wel wat noemenswaardige, interessante dingen in.



1) Wenn Sie mit dem Flugzeug nach Leipzig kommen, nehmen Sie bitte den FlughafenExpress bis zum Hauptbahnhof Leipzig und kommen Sie zu den Immatrikulationszeiten ins Akademische Auslandsamt.

--> Fantastisch! Er is iets treinsachtigs dat van de luchthaven naar het centrum rijdt. Al een zorg minder.


2) Am 01. und 02. sowie 04. und 05.10.2007 werden während unserer Willkommenstage die Studierenden immatrikuliert, die nicht am Sprach- und Orientierungskurs teilnehmen.

--> Mama werd niet alleen gekalmeerd door bovengenoemd pilletje, nu kon ik haar nog geruststellen met de echte datum dat ik daar aanwezig moet zijn.


3) Bitte vergessen Sie nicht, eine Auslandskrankenversicherung im Heimatland abzuschließen.

--> Dank om daar nog eens aan te herinneren. Nicky had het er ook al over gehad. Ik ben dus naar de CM geweest, om daar te merken dat ik een documentje van 't skoole nodig heb om te bevestigen dat ik wel degelijk op Erasmus ga. Mensen kunnen nu eenmaal liegen over rare dingen. Meteen meneer Rooms lastiggevallen, die ons nu al een mail gestuurd heeft dat we Jan Dierick ermee moeten bestoken. Komt in orde!


4) Des Weiteren möchte ich Sie darüber informieren, dass das Studentenwerk Leipzig sowie die Studentenschaft der Universität einen Semesterbeitrag erheben, der von allen an der Universität Leipzig immatrikulierten Studierenden zu zahlen ist.

--> Awel merci, ons eerst naar daar lokken, en dan kassa kassa. 'k Moet het mijn lieve moedertje nog eens meedelen...


5) Bei der Gestaltung Ihres Studiums kann Ihnen Ihr ERASMUS-Fachkoordinator behilflich sein.

--> Goed om weten. De bijstaande link zal ik zeker eens bekijken.



Verder stonden er nog wel interessante dingen in, over nog een extra vreemde taal leren en zo, maar ik zal het er hier maar bij houden.


Tschüssi! x

3 opmerkingen:

Michelle zei

Oké, het duitse gedeelte heb ik niet gelezen, want versta zoals je mama ook geen duits.
Best spannend hé zo naar school in Leipzig. Doeta goed hé!

Anoniem zei

Staat er iets in over bezoekers? ;-)

Jozefien zei

sorry...
die zijn niet toegelaten denk ik
anders hadden ze dat wel vermeld :p