13 november 2007

Stoute politie

Ondertussen is het algemeen bekend. De politie hier jaagt op arme (letterlijk) studenten, die het verkeersreglement niet volgen. Zo heeft een agent al Anneleens 5 eurobriefje achternagerend, toen dat door een vreselijke windstoot uit de handen gerukt werd. Dit, en de andere vijf euro werden achteraf gelukkig gerecupereerd. Misschien bestaat Erasmusgeluk dan toch.

Om maar te zeggen dat ik vandaag ook geconfronteerd werd met de politie. De kas moet blijkbaar gespijsd worden. Ze stonden trouwens op een andere plaats, dus kijk overal uit, mijn beste Leipzigvriendjes!

Situatieschets: een fietspad waar tegenliggers elkaar kruisen. Werken, waardoor het fietspad eigenlijk geen fietspad meer is. Je moet feitelijk op de stoep fietsen. Na Anneleens aanvaring hebben we echter besloten dat op het voetpad fietsen geen goed idee is. Dat kan je duur (10 euro) te staan komen. Gevolg: iedereen gebruikt het fietspad alsof het wel een fietspad is. Nieuw gevolg: de politie kan daar veel overtreders betrappen. Waaronder mezelf. Nu heb ik een fantastische fiets, met een fantastische dynamo, en een licht dat het de helft van de keren laat afweten. Omdat ik nu eenmaal braaf en plichtsbewust ben, en het eigenlijk gewoon gevaarlijk vond omdat het toch wel donker was, en ik reed waar ik niet hoorde te rijden, stapte ik van mijn fiets af en besloot te voet verder te gaan. Twintig meter verder stond die combi. 'k Had die niet eens opgemerkt. Die agent bekeek mij een beetje scheef, maar hey, ik was flink! Een andere jongen die in de politiewagen zat, haalde wel zijn portefeuille boven...

Dat was dus geluk. Voor hetzelfde geld werd ik tweemaal beboet: eenmaal omdat ik fout reed, en eenmaal omdat mijn licht niet werkt.

Bij deze: dankuwel, stomme dynamo.

Geen opmerkingen: