31 mei 2007

Hindi

Ellow!

Ik dacht, het is het moment om nog eens een blogje te typen, maar ik had niet echt inspiratie. De bol is ondertussen een welgekend fenomeen. Hij maakt nog steeds grapjes, maar als je lang genoeg aandringt, is hij toch eerlijk, en heeft hij je het juiste (of toch jouw juiste) antwoord.

Ik ben vrij inspiratieloos aan dit stukje begonnen, maar de wondere wereld van blogdinges (eigenlijk gewoon de pagina waar ik nu typ) helpt mij een stukje verder! Ik opende deze pagina, en er stond een nieuw knopje bij in de balk. Je weet wel, die balk waar ook 'B' en 'i' en zo staat. (Ik ben goed in uitleggen :) )
Nu, het knopje kan ik moeilijk natekenen, en op het eerste zicht zou je helemaal niet doorhebben waar het knopje voor dient. Het is een krulletje, een soort van drie, met daaraan een T. Uiterst interessant. Als je er met je muis over beweegt, zie je waarvoor het dient (hoera!): "Hindi schrijven". Yes. Als je nu dus Hindi wil schrijven, dan lukt dat gewoon. En het mooie is: je kan iedereen uitschelden, of doodwensen. Niemand verstaat het. Meer zelfs, niemand kan het lezen. Toch niemand die dit hier leest.
Voorbeeldje van Hindi:
दित इस कूल!
Wees gerust, dit was geen vloek, zodat iedereen die dit leest, een varkensstaartje kreeg. Er staat gewoon "dit is cool". Oeh oeh, als ik in het hindi typ, kan ik mss toch het tekentje tonen, aangezien dat wel ook zulke letter(s) zullen zijn.
-Jozefien houdt zich ff bezig-
अ ब क डी ए फ ग
hmmm... het is gewoon een 'a'! het tekentje dat er staat is dus het eerste van dit rijtje: अ
een drie-achtig krulletje, met een T aan. 't Was toch een goeie omschrijving, hé?


Soit, ik kwam eigenlijk vertellen dat de tijd vliegt. Volgende week ben ik nu al aan het zweten op mijn eerste examen. *Eeeeeeeeek* (dit was een gilletje. Lees het met heel hoge, toch wat nasale stem. Spreek het ook even uit om te beseffen wat de 'eeeeek' nu precies inhoudt, en ontdek dat die 'k' moeilijk is om daar nog aan te plakken. Het maakt gewoon duidelijk dat het een 'eee' geluidje is, met hoge nasale stem. Mensen die dit niet uitspreken, verstaan het nog steeds)

Maar goed,
bij deze stort ik mij verder op mijn werk.
Tsju-uus!


en gewoon omdat ik het mooi vind:
अब्क्देफ़्घिज्क्ल्म्नोप्क़्र्स्तुव्व्क्ष्य्ज़्

2 opmerkingen:

Maarten zei

Hmm....ik heb geen Hindi-knopje....

Jozefien zei

oei! dan kun je geen nuttige blog schrijven over het gebruik van het knopje...

Het kan wel zijn dat het knopje er per ongeluk (lees: al prutsend) is gekomen -bij mij weet je nooit- maar ik denk dus dat het iemand anders was. Niet per ongeluk zo. Expres...